Mi a keresőoptimalizálás célja?
Egy kezdő webhelytulajdonos nem feltétlenül tudja, mi az a keresőoptimalizálás, kulcsszókutatás vagy linképítés, ezért kezdjük az elején és tisztázzunk néhány alapfogalmat.
A keresőoptimalizálás avagy SEO a Search Engine Optimalization angol kifejezés szakmai rövidítése. A SEO az online marketing egyik fontos eszköze, aminek segítségével honlapunk jobb helyet foglalhat el a keresőben, nagyobb forgalomra tehet szert. A kereső fogalmán elsősorban a Google-t értjük, mivel a Bing és a Yahoo piaci részesedése a neten nem meghatározó. De mit jelent a helyezés vagy pozícionálás, és főleg miért olyan nagy a jelentősége?
A bennünket érdeklő termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban felmerülő kérdésünket a keresősávba beírva a Google akár több oldalnyi találattal is szolgálhat. Ennek a találati listának (SERP) a tetején az első 3-4 helyezett fizető hirdető, erről tanúskodik a „Hirdetés” felirat. Ezeket követik az organikus találatok, azok a honlapok, képek, videók, amiket a Google a beírt keresőszó, kulcsszó alapján relevánsnak tart.
A keresőoptimalizálás (és így a Youtube keresőoptimalizálásé is) célja az organikus találatok között jól pozícionálni, sőt, élre törni a releváns kulcsszavak esetében. Ahhoz, hogy ezt elérjük, nem elegendő egy-két beállítás, a sikeres keresőoptimalizálás egy folyamat eredménye.
Miért SEO és miért nem fizetett hirdetés?
De ha a keresőben elsők lehetünk fizetett hirdetéssel, akkor minek a nyűglődés a SEO-val? Azonban összehasonlítva a kettőt, a különbség azonnal szembetűnik.
Igaz, hogy a fizetett vagy kattintásalapú hirdetés (Search Engine Advertising – SEA vagy Pay-Per-Click – PPC) egyből az oldal tetejére repíti a webhelyet, de csak addig, amíg fizetünk. A SEO és a PPC alkotja a keresőmarketinget, a SEM-et.
Hogy mi a különbség a kettő között?
Míg a fizetett hirdetés (PPC):
- gyorsan juttatja a honlapot jó helyre
- minden kattintásért fizetni kell
- de a helyezés átmeneti.
A keresőoptimalizálás (SEO)
- lassú folyamat eredményeként
- költséghatékonyan, akár ingyenesen
- hosszú távú megoldást jelent.
Fűzzük azt is hozzá, hogy a Google keresőmotorjai számára az adott kulcsszóra releváns tartalmak optimalizálásával előre kerülő weblapok értékesebbnek minősülnek, a rangsorbeli helyük stabilabb, mint a hirdetéseké.
A keresőoptimalizálás alapjai
A SEO három tartópilléren nyugszik, azaz három olyan feladat van, amit végre kell hajtani az optimalizáláshoz. Ezek az Off-Page SEO, az On-Page SEO és a Technikai SEO.
- A Technikai SEO a weboldal jó felépítése, azaz mennyire bejárható, áttekinthető, és mennyire gyorsan töltődik be.
- Az On-Page SEO: az oldal belső optimalizálása, amibe beletartoznak a képek, a szöveges tartalom, a meta elemek és a kulcsszavak.
- Az Off-Page SEO: ez a honlapra mutató külső hivatkozásokra vonatkozik, nem csupán a számukra, de minőségükre is. A weboldal hitelességét az oldalra mutató linkek relevanciája és mennyisége határozza meg, ezért elmaradhatatlan feladat a linképítés.
Hogyan kezdjük el az építkezést, ha keresőoptimalizált weboldalt szeretnénk?
A honlap optimalizálásának az alapja, az első lépés a Technikai SEO, hiszen ez biztosítja, hogy a Google algoritmus indexálni tudja az oldalt. Ennek megléte rendkívül fontos, hiszen házat sem tudunk alapok nélkül biztonsággal felhúzni!
Az erős alapok meglétét magunk is tudjuk ellenőrizni, ezzel a szolgáltatással:
Ha az oldal biztos alapokon áll, kezdhetjük az On-Page SEO-t. Azaz a kulcsszókutatás után a szöveges tartalmak, a képek és videók feltöltését. A kulcsszavakra optimalizált releváns és minőségi tartalmakkal elérhetjük, hogy az organikus látogatók minél nagyobb számban keressék fel a honlapunkat. Az organikus elérések és a látogatók számának növekedése a keresőrobotok számára is bizonyíték arra, hogy érdemes a keresőben előbbre helyezni az oldalt.
Ha a Technikai SEO-val és a belső keresőoptimalizálással végeztünk, jöhet a külső keresőoptimalizálás: az Off-Page SEO. Építsünk kapcsolatokat, illetve linkeket. Természetesen nem mindegy, hogy milyen backlinkek mutatnak az oldalunkra, ezért érdemes elővigyázatosan kezelni ezt a témát.
Teendők a honlapon, amikre mindig érdemes odafigyelni!
Felépült a honlap, bejárják és indexelik a keresőrobotok nap, mint nap. Optimalizáltuk a webhelyet a kulcsszavakra, a linképítés folyamatban van: mégsem ülhetünk nyugodtan a babérjainkon. Vannak a keresőoptimalizálásnak olyan szempontjai, amelyek – legyen bármilyen algoritmusfrissítés – jó eséllyel örökérvényűek maradnak. Hogy mik ezek és mire kell figyelni, hogy a keresési szándék ismeretével a keresőben elfoglalt helyünk megmaradjon, sőt, feljebb léphessünk a rangsorban? Nézzük meg!
Folyamatosan frissülő, minőségi tartalmak készítése, tartalommarketing. Releváns, az olvasók számára értéket adó tartalmak, amikben a kulcsszavak jelenléte nem csak felesleges „lőporpuffogtatás”. A Google ugyanis a szövegkörnyezetet, a kontextust is nézi a kulcsszó tekintetében.
A metaadatokról sem szabad elfelejtkezni. Metaadatoknak nevezzük a tartalmak címét, leírását, amit a találati listában is megjelenít a kereső, ezért ezt látják először a látogatók. Fontos, hogy legyenek benne kulcsszavak, de a leírás rövid, tömör legyen (160 karakter).
Legyen az oldal mobilbarát, hiszen a Google is tudja, hogy napjainkban az emberek többsége a mobilját használja internetezésre. A reszponzív dizájn ma már alap, akárcsak a gyorsaság.
Ha a leírtaknak megfelelően, tudatosan építkezünk, folyamatosan észben tartva ezeket a szempontokat, az eredmény nem marad el!