Mi az a keresési szándék?
A felhasználók többféle indíttatásból kereshetnek rá szavakra, kifejezésekre a keresőben, attól függően, hogy mi a céljuk. A Google célja viszont az, hogy a lehető leggyorsabb és legpontosabb választ találja meg a felhasználók által feltett kérdésre, azaz kiszolgálja a keresési szándékot.
A keresési szándék (search intent) a kérdező legfőbb célja tehát, amit szeretne elérni a keresőszó beírásával. A keresésnek négy típusát különböztetik meg a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek:
· információs célú
· navigációs célú
· kereskedelmi célú
· tranzakciós célú keresésről beszélhetünk.
Hogy ez a négy kategória mit takar, azt részletezzük a továbbiakban.
Az információs célú keresés (informational intent)
Ezeknél a típusú kérdezéseknél a felhasználók valamilyen adatra, információra kíváncsiak vagy edukációs igénytől hajtva keresnek rá a kifejezésekre. Az ennek a keresési szándéknak leginkább megfelelő tartalmak a blogbejegyzések, cikkek, hírek, leírások, használati útmutatók és kézikönyvek.
Tipikusan információs célú keresésre utalnak az alábbi keresőszavak: „hogyan”, „miért”, „tippek”, „ötletek”. Ide sorolhatók a hang alapú keresések is. Összességében elmondható, hogy ez a legáltalánosabb keresési típus.
Navigációs célú (navigational intent)
A navigációs célú keresések konkrét webhelyekre, márkákra irányulnak. Épp ezért ezekkel a kulcsszavakkal csak akkor érdemes foglalkozni, ha a felhasználók a márkánkat ismerik, várhatóan a brand névre fognak keresni.
Így például, ha a „Selector” márkanevet írja be a keresőbe valaki, akkor egész biztosan egy jó online marketinges csapatra van szüksége.
A kereskedelmi célú keresés (commercial investigation)
Ebben az esetben a lekérdezés azért történik, mert a felhasználó vásárlás előtt áll és szeretne többet tudni az adott termékről vagy összehasonlítani azt más hasonló termékekkel. Azaz még nem biztos abban, hogy jól sül el a választása, még bizonytalan. Épp ezért ilyenkor könnyen magunk, illetve webhelyünk felé „terelhetjük” a szándék ismeretében.
Egy értékes tartalommal, aminek a formája lehet blogposzt, termékteszt, termékbemutató vagy kategóriaoldal, akár konverzióvá alakíthatjuk az érdeklődésen alapuló látogatást. A leginkább eredményes tartalmak itt a long-form tartalmak.
Tranzakciós célú (transactional intent)
Ez a leginkább tudatos keresési típus, itt a felhasználó már eldöntötte, hogy vásárolni fog, megtalálta a számára megfelelő terméket vagy szolgáltatást. Gyakori kereső szavak az „ár”, „akció”, „olcsón” vagy „kupon”, és a keresőóriás árösszehasonlító vagy termékkategória oldalakat rangsorol általában.
A keresési szándék ellenőrzése három lépésben
- A kulcsszó fluktuáció oka, hogy a Google nem mindig tudja eldönteni, hogy a kérdezők milyen eredményt várnak, amikor rákeresnek egy szóra vagy kifejezésre. A keresőoptimalizálás során használt kulcsszavak aktualitását javasolt ellenőrizni majd kulcsszókutatással aktualizálni honlapunkat.
- Az első 10 organikus találatot abból a szempontból is meg kell vizsgálni, majd csoportosítani, hogy melyik típusba tartoznak.
- Végül azt is érdemes megnézni, hogy a tartalmak milyen formájúak (bejegyzés, termékoldal, útmutató vagy landing page), és milyen típusúak (tippek, ötletek, stb.).
Ahogy a világ folyamatosan változik körülöttünk, úgy a felhasználók keresési szándéka is változik időnként. Ezért akkor sem szabad nyugodtan ücsörögni a babérjainkon, ha a Google listáján az első oldalon szerepelünk. Ha pedig ebben segítségre van szükség, keress fel egy keresőoptimalizáló szakembert!