Ugrás a találati lista elejére: a keresési szándék ismeretével

Számos esetben találkozunk olyan webhelyekkel, amelyek a keresőoptimalizálás szabályainak megfelelnek, releváns és érdekes tartalmakkal várják a felhasználókat, mégsem szerepelnek jól a Google találatok között. Hiába a kulcsszavakra optimalizált tartalmak, a szorgalmas linképítés, ha a honlap tulajdonosa nem veszi figyelembe a keresési szándékot. Azért, hogy ennek a követelménynek eleget tegyünk, előbb tisztázni kell, mi az a keresési szándék és milyen típusai vannak.


Mi az a keresési szándék?

A felhasználók többféle indíttatásból kereshetnek rá szavakra, kifejezésekre a keresőben, attól függően, hogy mi a céljuk. A Google célja viszont az, hogy a lehető leggyorsabb és legpontosabb választ találja meg a felhasználók által feltett kérdésre, azaz kiszolgálja a keresési szándékot.

A keresési szándék (search intent) a kérdező legfőbb célja tehát, amit szeretne elérni a keresőszó beírásával. A keresésnek négy típusát különböztetik meg a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek:

·   információs célú

·   navigációs célú

·   kereskedelmi célú

·   tranzakciós célú keresésről beszélhetünk.

Hogy ez a négy kategória mit takar, azt részletezzük a továbbiakban.

Információs célú keresési szándék

Az információs célú keresés (informational intent)

Ezeknél a típusú kérdezéseknél a felhasználók valamilyen adatra, információra kíváncsiak vagy edukációs igénytől hajtva keresnek rá a kifejezésekre. Az ennek a keresési szándéknak leginkább megfelelő tartalmak a blogbejegyzések, cikkek, hírek, leírások, használati útmutatók és kézikönyvek.

Tipikusan információs célú keresésre utalnak az alábbi keresőszavak: „hogyan”, „miért”, „tippek”, „ötletek”. Ide sorolhatók a hang alapú keresések is. Összességében elmondható, hogy ez a legáltalánosabb keresési típus.

Navigációs célú (navigational intent)

A navigációs célú keresések konkrét webhelyekre, márkákra irányulnak. Épp ezért ezekkel a kulcsszavakkal csak akkor érdemes foglalkozni, ha a felhasználók a márkánkat ismerik, várhatóan a brand névre fognak keresni.

Így például, ha a „Selector” márkanevet írja be a keresőbe valaki, akkor egész biztosan egy jó online marketinges csapatra van szüksége.

A kereskedelmi célú keresés (commercial investigation)

Ebben az esetben a lekérdezés azért történik, mert a felhasználó vásárlás előtt áll és szeretne többet tudni az adott termékről vagy összehasonlítani azt más hasonló termékekkel. Azaz még nem biztos abban, hogy jól sül el a választása, még bizonytalan. Épp ezért ilyenkor könnyen magunk, illetve webhelyünk felé „terelhetjük” a szándék ismeretében.

Egy értékes tartalommal, aminek a formája lehet blogposzt, termékteszt, termékbemutató vagy kategóriaoldal, akár konverzióvá alakíthatjuk az érdeklődésen alapuló látogatást. A leginkább eredményes tartalmak itt a long-form tartalmak.

Tranzakciós célú (transactional intent)

Ez a leginkább tudatos keresési típus, itt a felhasználó már eldöntötte, hogy vásárolni fog, megtalálta a számára megfelelő terméket vagy szolgáltatást. Gyakori kereső szavak az „ár”, „akció”, „olcsón” vagy „kupon”, és a keresőóriás árösszehasonlító vagy termékkategória oldalakat rangsorol általában.

A keresési szándék ellenőrzése három lépésben

  1. A kulcsszó fluktuáció oka, hogy a Google nem mindig tudja eldönteni, hogy a kérdezők milyen eredményt várnak, amikor rákeresnek egy szóra vagy kifejezésre. A keresőoptimalizálás során használt kulcsszavak aktualitását javasolt ellenőrizni majd kulcsszókutatással aktualizálni honlapunkat.
  2. Az első 10 organikus találatot abból a szempontból is meg kell vizsgálni, majd csoportosítani, hogy melyik típusba tartoznak.
  3. Végül azt is érdemes megnézni, hogy a tartalmak milyen formájúak (bejegyzés, termékoldal, útmutató vagy landing page), és milyen típusúak (tippek, ötletek, stb.).

Ahogy a világ folyamatosan változik körülöttünk, úgy a felhasználók keresési szándéka is változik időnként. Ezért akkor sem szabad nyugodtan ücsörögni a babérjainkon, ha a Google listáján az első oldalon szerepelünk. Ha pedig ebben segítségre van szükség, keress fel egy keresőoptimalizáló szakembert!

Legutóbbi bejegyzések

a tiktok használata kezdőknek is jó lehet

Kinek lehet jó a TikTok használata?

A TikTok az elmúlt években robbanásszerű népszerűségre tett szert, különösen a fiatal generációk körében. Miért is? Ez a mobilalkalmazás lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy rövid

Horgonyszöveg – a linképítés legfontosabb eszköze

A horgonyszöveg az a néhány szóból, kifejezésből álló szöveg, amire a weboldalunkról más oldalra mutató linket építjük. Rákattintva a látogató azon az oldalon vagy aloldalon találja magát, ahova irányítani szeretnénk.
A nagy kérdés, hogy fel tudja-e a horgonyszövegünk kelteni az olvasó érdeklődését annyira, hogy rákattintson arra. Ezért meg kell találni az ideális tartalmú és hosszúságú horgonyszöveget, ami lehetőség szerint a kulcsszót is tartalmazza és a megfelelő helyeken elhelyezni azt a szövegben.

Miért van szükség a kulcsszó sűrűség vizsgálatra?

A kulcsszókutatás eredményeképp megtalált kulcsszót a keresőoptimalizálás legfőbb eszközeként használjuk a webhelyünkön. Segítségével – ha jól választottuk meg – előbbre, sőt, akár első helyre kerülhetünk a kereső találati listáján.
Természetesen nemcsak azzal érhetjük el céljainkat, ha a jó kulcsszót találjuk meg, de azzal is, ha ideális a kulcsszó sűrűség a honlapon. Ehhez azonban ismerni kell a kulcsszó sűrűség fogalmát, optimális arányát és a mérésének eszközeit.

Legnépszerűbb bejegyzések