Egy weboldal keresőoptimalizálására a linképítés teszi fel a koronát. Egy honlap semmit nem ér a Google számára, ha nincsenek rá mutató hivatkozások. Méghozzá nem is akármilyen, hanem megbízható, ellenőrzött, releváns oldalakról származó linkek.
Ilyet szerezni viszont nem egyszerű, kutatást, konkurenciafigyelést, kapcsolódó SEO eszközök használatát igénylő feladat, amihez kellenek ismeretek és némi gyakorlat. Az alapvető tudás megszerzésében segíthet ez a cikk, ha teljesen kezdőként szeretnénk a keresőben láthatóvá tenni az oldalunkat.
Mi az a linképítés?
Tegyük fel, hogy megtörtént a kulcsszókutatás, a kulcsszavak kiválasztva, a Technikai SEO is rendben, az oldal áttekinthető a látogatóknak, könnyen bejárható a keresőrobotok számára. Megtörtént az On-Page SEO, ezen belül is a kulcsszókutatás eredményeként talált releváns kulcsszavakkal optimalizált az oldalunk, a rajta található minőségi tartalmak szintén. Ez mind nagyon jó, csakhogy mitől válik hitelessé az emberek és a robotok „szemében”?
Ekkor lép be a képbe a linképítés folyamata, azaz az Off-Page SEO vagy Off-Site SEO. Ennek lényege, hogy a honlapunk, cégünk megbízhatóságának és szakértelmének bizonyítékaként más honlapokon található tartalmak hivatkozzanak (linkeljenek) ránk. Ezt persze csak kapcsolatépítéssel, együttműködésekkel tudjuk megvalósítani, ami hosszadalmas, bizalmon és eredményeken alapuló folyamat.
Mennyire szükséges linket építeni?
Ahogy annak idején megszületett a mondás, „Navigare necesse est…”, azaz hajózni szükséges, úgy erre is mondhatjuk: linket építeni muszáj! Legalábbis 1998, a Google uralmának létrejötte óta, hiszen a keresőóriás felemelkedésének egyik oka, hogy a hivatkozásokat tette a rangsorolás fő tényezőivé. Így minél több, releváns és hiteles külső linket (backlinket) kell szereznünk ahhoz, hogy jobb helyezést érhessünk el a keresőben.
A link tekinthető kapocsnak vagy láncszemnek (ez is a jele) két netes tartalom, oldal között. Mint egy ugrópont, amivel átugrunk egy másik helyre. Ezért is annyira értékes, hiszen tulajdonképpen elnavigálja a látogatót arról az oldalról, ahol addig volt, ezzel forgalmat generálva. A link szövege pedig az úgynevezett horgonyszöveg, ígéret arra, hogy az érdeklődő mit talál, ha „átugrik” egy másik oldalra.
Ezért a jó backlink ismérvei a következők:
1. A jó link forrása, azaz az oldal, ahonnan érkezik, maga is hiteles, megbízható.
2. A linkelt tartalom a látogatók számára értéket képvisel, pluszt ad.
3. A jó link nem spam, vagyis nem visz máshova, más tartalomhoz, mint amit a látogatónak ígér.
4. A jó link releváns tartalomról, honlapról érkezik, nem teljes más témájú cikkből.
Ha mindez jellemzi a linkjeinket, a Google algoritmusa számára is értékesek lesznek, mégpedig azért, mert a felhasználói élmény jelentősége elsődleges!
A linkek típusai
A Google robotok arra is kényesek, hogy milyen linkeket találnak egy-egy oldalon. Nem szeretik például, ha csak egy típusú hivatkozások szerepelnek, mert azt gyanúsnak ítélik meg. Ez valahol érthető is, mi sem hiszünk egy véleménynek, amikor mondjuk, fodrászt keresünk, de ha többen dicsérik, akit kiválasztottunk, bizalmat szavazunk neki.
Lássuk tehát, milyen linkeket építhetünk webhelyünkre!
· Vendégposztok
· Interjúk
· Idézetek
· Social média linkek
· Fórum hozzászólások
· Blog kommentek
· Kép linkek
· Widgetek
· Videók (nem beszélve a keresőoptimalizálásról a Youtube videók esetében)
A Google az említéseket is figyeli, még ha nincs is link mellettük, így az sem mindegy, milyen vélemény alakul ki rólunk.
A linképítés leggyorsabb, de kevésbé eredményes módja
Nyilván az a leggyorsabb és hatékonyabb, ha egy keresőoptimalizáló szakembert bízunk meg a feladattal, aki már rendelkezik kapcsolatokkal, gyakorlott a kommunikációban és tapasztalt. De amikor erre nincs lehetőség, akkor marad a lassú és hosszadalmas építkezés.
A legegyszerűbb, jelen lenni az online térben, mindig ott lenni mindenhol, ahol valami témába vágó történik, ahol sokan jelen vannak és olvashatják a posztokat.
A közösségi média ereje még mindig hatalmas, egy Facebook oldal létrehozásával vagy csoport indításával egy plusz teret készítünk elő a posztjainknak és linkjeinknek. Amellett, hogy a céges profilon megadható a webhely elérhetősége, az összes blogcikkünket, írásunkat megoszthatjuk. Átvezethetjük a látogatókat a többi közösségi oldalon található profilunkhoz és ami még fontosabb: kapcsolatokat építhetünk.
A linképítés hatékony módja
A hozzáértést és megbízhatóságot leginkább az bizonyítja, ha blogcikkeket helyezünk el a saját és más, releváns cégek oldalain. Ehhez azonban minőségi, látogatók által értékesnek és hasznosnak ítélt tartalmakat kell gyártanunk, amihez a tudáson és tapasztalaton kívül némi írói véna és idő is szükségeltetik.
Ezeknél a vendégblogoknál arra is oda kell figyelni, hogy az eredeti tartalomtól és stílustól ne térjünk el. Ha ezt betartjuk, a fogadó oldal is elégedett lesz, mivel forgalmat generálhat neki a posztunk, nekünk pedig ismertséget hoz.
A linképítés folyamata, ha keresőoptimalizáló céget bízunk meg vele
Ha ezzel foglalkozó szakembert vagy ügynökséget szeretnénk inkább megbízni a feladattal, akkor a következő lépésekre számíthatunk.
1. Backlink audit: első lépésként megvizsgálja a jelenleg is honlapunkra mutató linkeket, kiszűri a káros és semleges linkeket.
2. Megvizsgálja a konkurens oldalakra mutató linkeket, ebből a célközönséged számos jellemzőjére, szokására derülhet fény.
3. Ezek alapján felépíti a személyre, illetve cégedre és webhelyedre szabott linképítési stratégiát.
4. Elkezdi a linképítési munkát, amiben a kapcsolatépítéstől a tartalmak átdolgozásán át minden benne foglaltatik.
5. Rendszeres konzultációk és riportok.
A linképítés után
Nem szabad elfelejtkezni arról, hogy akkor sem pihenhetünk meg, ha erős és megbízható linkeket sikerült építenünk. A látogatók ugyan megtalálják az oldalt, de a konverzióhoz ütős tartalom is szükséges, különben gyorsan elhagyják a webhelyet. Ez pedig a keresőrobotok számára szintén árulkodó jel arról, hogy valami nem stimmel.
Azonban, ha a tartalom folyamatosan frissül, választ talál a vendég a kérdéseire és megoldást a problémáira, a visszafordulási arány csökkenését pozitívumként értékeli a kereső algoritmusa.