Weboldal elemzési útmutató

Méltán merül fel a kérdés, miért kell elemezni a weboldalakat? Aki még nem foglalkozott keresőoptimalizálással – ez az itthoni vállalkozások csaknem fele a kutatások szerint – annál nem vetődik fel a webhely elemzése, mint lehetőség.

Amint új versenytárs jelenik meg a piacon, aki simán elhúz mellettünk, vagy lecsökken a látogatószám és a konverzió aránya, felmerül, hogy mi lehet a gond? Erre adhat magyarázatot és megoldási javaslatot egy elemzés, azaz webhely audit mely magába foglalhatja a versenytárselemzést is..

Mit takar a weboldal elemzés?

A weboldalt megvizsgálva a SEO szakértő arra derít fényt, hogy milyen hibák rejtőznek az oldalon. Ez érinti a technikai SEO és a tartalmi jellemzőket és a dizájnelemeket egyaránt. A vizsgálatot kérő webhelytulajdonosnak biztosítani kell a hozzáférést a Google Analytics-hez és a Google Search Console-hoz is.

A szakember elemezheti a honlapot előzetesen, kevésbé részletekbe menően szerződéskötés előtt is. Ez általában ingyenes, arra irányul, hogy felmérje, mennyi időt vesz majd igénybe a teljes audit. Ez a weboldalelemzés csupán a webhely keresőoptimalizálására fókuszál, és gyakorlott SEO-s számára csupán negyed-, félórát jelent.

Van honlaptulajdonos, aki ennyivel is megelégszik, és van honlap, ahol nincs is szükség többre, hiszen már ez a felmérés jó eredménnyel végződik. Az igazi munka azonban akkor kezdődik, ha már a kezdet kezdetén látható, hogy komoly problémákkal állunk szemben.

A weboldal elemzés lépései

A weboldal elemzés lépései

1. lépés: Navigáció

A weboldal elemzés első lépésében azt próbálja ki a szakember, hogy mennyire logikus a weboldal felépítése, milyen hamar jut el a kezdőoldaltól az aloldalakra, van-e valahol akadály vagy ésszerűtlen menüpont és útvonal.  Annak is van jelentősége, hogy hány kattintás szükséges a konverzióhoz, hiszen amennyiben túl bonyolult az út, nagyobb lehet a kosárelhagyási arány.

2. lépés: A weboldal betöltési sebessége

A legújabb kutatások alapján a figyelmünk 8 másodpercig irányítjuk egy dolog felé, és ha az nem köt le bennünket, akkor tovább lépünk. Tehát ha az oldalra lépő látogató kattintás után várni kénytelen, akkor megunja, és inkább máshol keresi, ami érdekli. Nehezített pálya a mobilos böngésző, hiszen telefonunkat nézve még türelmetlenebbek vagyunk, mint asztali gépen. A gond ezzel az, hogy a Google is figyeli, hogy mennyi időt töltenek az oldalon a látogatók, és ha túl gyorsan otthagyják, akkor hátrébb sorolja azt.

3. lépés: Reszponzív-e az oldal?

Bár ez napjainkban már alapvető elvárás, még most is találkozunk néha egy-két őskövülettel. Ez a vizsgálat a felhasználói élmény biztosítása miatt bír nagy jelentőséggel.

4. lépés: A weblap szövegeinek ellenőrzése

Azt kell kideríteni, hogy a tartalom választ ad-e a látogatók kérdéseire, illetve megoldja-e a problémáikat? Azaz releváns, értéket adó-e a szöveg? Az emberek többsége online másképp olvas, mint a könyveket, „szkennelve”, ezért fontos, hogy jól tagolt legyen. A szakszavakat, túlzottan irodalmi kifejezéseket is hanyagolni kell, a leírások legyenek részletesek. Ha a minőség rendben, akkor a mennyiséget veszi górcső alá a szakember: 300 szavas bejegyzésekre van szükség minimum, a maximum azonban változó.

5. lépés Konverzió optimalizálási szempontból jól teljesít-e?

Ezt A/B teszttel lehet ellenőrizni, valamint a CTA (Call to Action – Felhívás cselekvésre) mennyiségét és szövegezését is érdemes megvizsgálni.

6. lépés: Hibaoldalak vannak-e és milyenek?

7. lépés: Meta adatok minősége és hossza. Vagyis a meta title és a description. Előbbi 50-70 karakter, míg utóbbi 150-160 lehet maximum, mivel a Google az ennél hosszabb részeket „levágja”.

8. lépés: Kulcsszósűrűség és linkek számának, a linképítés minőségének ellenőrzése.  A kulcsszó típusa és relevanciája a kérdés, míg a linkeket illetően a külső linkek eredetét ellenőrzi a SEO szakértő.

9. lépés: A honlap dizájnnak tükröznie kell a webhely témáját, a kérdés az, hogy ezt megteszi-e és hogy mennyire nevezhető felhasználóbarátnak?

Természetesen a profi weboldalelemzés ennél sokkal részletesebb, online szoftverek igénybevételével készül, akár több napon át dolgozik rajta a SEO-s.

Viszont amint a hiányosságokra és hibákra fény derül, indulhat a javítás és a biztos előrelépés.

Legutóbbi bejegyzések

Legnépszerűbb bejegyzések