Mielőtt pánikba esnénk, érdemes ellenőrizni a honlap technikai beállításait és javítani azokat. Hogy hogyan tegyük ezt és mi az google indexelés? Ezzel kapcsolatban nyújt felvilágosítást ez a cikk.
Egyáltalán mi az az indexelés?
Amikor a Google botok felkeresnek egy oldalt, azt azzal a céllal teszik, hogy feltérképezzék, bejárják és elemezzék azt, tartalom és jelentés szempontjából. A robotok által feltérképezett tartalmakat a kereső egy szerveren tárolja, a Google index. Nagyon fontos tudni, hogy ez a tartalom, csak az eredeti másolata!
Ha a google indexelés megtörtént, akkor az oldal a releváns kulcsszóra megjelenhet a keresési találatok között. Azt, hogy az egyes weblapok milyen kulcsszóra és milyen sorrendben, hányadik helyen jelennek meg a találati listában, a Google határozza meg. Hogy egészen pontosan mi alapján áll fel a rangsor, az az algoritmus titka marad, de valamilyen szinten ezt lehet befolyásolni a keresőoptimalizálással.
Hogyan érhető el, hogy a Google indexelés megtörténjen az oldalunkon?
Ha az organikus elérés és a jó helyezés a célunk az oldallal – és mi más is lenne –, akkor elő kell segítenünk, hogy a robotok indexeljék azt. Ezt a következő módon érhetjük el.
- A robotoknak is lehet segíteni, mégpedig azzal, ha készítünk nekik egy oldaltérképet. Persze a sitemap nem csak őket segíti a tájékozódásban, hanem a látogatókat is. Az oldaltérkép egy olyan fájl, amiben a honlap összes indexelhető oldalát felsoroljuk, jelezve a fő- és aloldali viszonyokat. Sokat segít, ha weboldalunk tagolása, az oldalhierarchia könnyen átlátható, és bejárható.
- Az oldaltérkép a linkeket is tartalmazza oldalanként. Kisebb oldalaknál az összes linket jelölhetjük, de nagyobb oldalaknál azok tömege miatt nem javasolt.
- Adjuk hozzá az oldalt a Google Search Console-hoz. Ezzel a kereső hamarabb megismeri az oldal struktúráját, így gyorsabban fel tudja térképezni azt. Jó, hogyha hitelesítjük is azt.
- Lokális Google fiókot (Google cégem) létrehozva a cég megjelenhet a Google keresőjében a térképes találatok között is. Ez megint egy jó lehetőség akkor, ha fizikai vállalkozásunk van. A Google cégem regisztrációval újabb „pirospontokra” tehetünk szert keresőoptimalizálási szempontokból, ha jó véleményeket, referenciákat szerzünk, ugyanis itt ezek megjelennek.
- Készítsünk jó tartalmakat a webhelyre. Lássuk el a bejegyzéseket belső linkekkel, ami a linképítés egyik legjobb eszköze. A blogcikkek, leírások legyenek jól tagoltak, megfelelő hosszúságúak és adják meg a választ a felhasználó kérdéseire, azaz adjanak értéket. A Google ugyanis képes megkülönböztetni az értékes tartalmat attól, ami nem nyújt semmit a látogatóknak.
- Természetesen semmit nem ér a jó tartalom, ha nem frissül időnként, ezért mindig nézzük át a bejegyzéseinket és korszerűsítsük, frissítsük azokat.
- A weboldalunk mindig legyen keresőoptimalizált. Ügyeljünk a megfelelő, releváns kulcsszavakra. Ehhez rendkívül fontos a kulcsszókutatás és a linképítésről sem szabad elfelejtkezni.
Mit tegyünk, ha nem indexelt az oldal?
Ha a weboldalt nem indexeli a kereső, előfordulhat, hogy a sok oldal, termékkategória vagy termék (webshop) között „elvész a Google”. Ennek az lehet az oka, hogy a nem indexelt oldalak nem kapnak kívülről linket. Érdemes megvizsgálni a robot txt.-is, hogy megfelelően van-e beállítva.
Másik, nyomós ok lehet, ha a tartalom valamiért két vagy több oldalon is ugyanaz, vagyis duplikált. A duplikált oldalakat ugyanis nem indexeli, vagy saját döntés alapján, ami nem biztos, hogy számunkra kedvező.
Megtörténik, hogy nem megfelelő oldalt indexelnek a robotok, így a látogatók nem találják, amit keresnek és tovább lépnek. Vagy szimplán csak a régen indexelt változatot menti el adatbázisába.
Ezek viszont már mind olyan technikai SEO problémák, amikkel kapcsolatban jobb egy hozzáértő szakember segítségét igénybe venni!