SEO: halljuk, olvasunk róla nap, mint nap, körülbelül mindenki tudja is, hogy mi pontosan a SEO jelentése. De ha el kell magyarázni valakinek, aki kevésbé értesült, akkor bizonytalanul vágunk bele. Így van ezzel az emberek többsége akkor is, ha a SEM, a SEA, az On-Page vagy Off-page SEO jön szóba.
Vannak ugyan, akik azt gondolják, legyenek ezzel a marketingesek tisztában, a cégvezetőnek, vállalkozónak nem ez a dolga. Való igaz, hogy egy szakértőnek ezt álmából felébredve is tudnia illik, azonban a keresőoptimalizálási alapokkal minden online piaci résztvevőnek tisztában kell lennie!
Mi is a SEO jelentése?
A SEO jelentése szerint mozaikszó az angol Search Engine Optimization (magyarul keresőmotor optimalizálás) kifejezésből ered. Magyarosítva: keresőoptimalizálás, ami a webhely keresőmotorok és felhasználók számára való megjelenésének javítását eredményező folyamat. Segítségével a kereső találati listáján honlapunk a nem fizetett (organikus) találatok rangsorában az első helyek valamelyikét foglalhatja el.
A kereső lehet Bing, Yahoo vagy Google, de a keresőoptimalizálás a Google felemelkedésével kezdte meg pályafutását, az 1990-es évek elején. Ezért, ha keresőről beszélünk a SEO vonatkozásában, akkor a keresőóriásra gondolunk.
Hol a helye a SEO-nak az online marketingben?
A SEO vagy keresőoptimalizálás tehát az organikus találatokhoz kapcsolódik, de léteznek fizetett hirdetésekkel előre kerülő weboldalak is. Ezek alkotják az első három találatot az oldalon, „Hirdetés” felirattal jelzi a Google, hogy hogyan kerültek oda. PPC-nek vagyis kattintás alapú helyezésnek is nevezhetjük ezeket.
A SEO és a SEA (vagy PPC) alkotják a SEM-et (Search Engine Marketing), amit magyarul keresőmarketingnek nevezhetünk. Tehát a SEO csak egy része az online marketingnek, bár jelentős szelete.
A SEO három pillére
A keresőoptimalizálás azon kívül, hogy egy folyamat, több részfeladatból áll. Ez úgy is megfogalmazható, hogy honlapunk helyezése a keresőben több tényezőtől függ. Ezek közül a három legfontosabb a Technikai SEO, az ON-Page (On-Site) SEO és az Off-Page (Off-Site) SEO. Lássuk, melyik mit tud!
A Technikai SEO az alap, ha ezt rendesen megcsináljuk, akkor nyugodtan építkezhetünk tovább, nem fog összeomlani a „ház”. De mit jelent ez? Elsődlegesen a weboldal felépítése, bejárhatósága, áttekinthetősége múlik rajta. Ez szól egyrészt a keresőrobotoknak (Googlebot), hogy indexálni tudják az oldalt, illetve az odalátogató embereknek, ezért elsődleges szempont hogy felhasználóbarát, illetve reszponzív legyen.
Az On-Page SEO a tartalmi részek keresőoptimalizálásáról szól: a honlapszövegek, a képek felirata, a meta elemek. Ha számba vesszük, akkor ezek a következők:
- a kulcsszó, kulcsszavak
- az oldal URL-ek
- az oldal címe (title)
- a szöveges tartalom a honlapon
- a címek (főcím + alcímek – headingek)
- a képek feliratai, címei
- bekezdések, tagolás, áttekinthetőség.
Ezekre kell elsődlegesen optimalizálni az oldalt, de vannak továbbiak is.
Az Off-Page SEO a kívülről jövő linkek, hivatkozások „beszerzésére” irányuló finomító folyamat. Azt hivatott bizonyítani, hogy a webhelytulajdonos szakértő abban, amit csinál. A külső hivatkozások minősége és relevanciája is elsőrendű szempont a keresőrobotok számára, de éppúgy meg kell győzni a felhasználókat is.
A SEO iránya szerint csoportosítás
A keresőoptimalizálás lehet vertikális és horizontális irányú. Ha a keresési szándékot vizsgáljuk, a felhasználók által a keresőbe beírt kulcsszavak célja, hogy választ találjanak a kérdéseikre. A kérdés lehet maga a termék vagy szolgáltatás elnevezése, azaz egy konkrét és releváns kulcsszó. Például, ha SEO szakértőt keres valaki, akkor ezt a két szót írja be a keresőbe.
A horizontális irányú keresőoptimalizálás esetében tágítjuk a kört és rokon értelmű kifejezéseket, szinonimákat is beírhatunk. Igen, a Google ezeket is felismeri! Így a „SEO szakértő” mellett kereshetünk a „keresőoptimalizálás”, a „kulcsszókutatás” vagy a „linképítés” szavakra, illetve ezekkel szókapcsolatokra is, mint a „SEO webhelyelemzés” vagy „SEO audit”.