Miért van szükség a kulcsszó sűrűség vizsgálatra?

A kulcsszókutatás eredményeképp megtalált kulcsszót a keresőoptimalizálás legfőbb eszközeként használjuk a webhelyünkön. Segítségével – ha jól választottuk meg – előbbre, sőt, akár első helyre kerülhetünk a kereső találati listáján. Természetesen nemcsak azzal érhetjük el céljainkat, ha a jó kulcsszót találjuk meg, de azzal is, ha ideális a kulcsszó sűrűség a honlapon. Ehhez azonban ismerni kell a kulcsszó sűrűség fogalmát, optimális arányát és a mérésének eszközeit.

Mi az a kulcsszó sűrűség?

A kulcsszó sűrűség az az arányszám, ami azt mutatja, hogy a kulcsszónak választott szó vagy kifejezés hányszor van jelen egy weboldalon az oldal összes szavának számához viszonyítva.

Kiszámítható, ha a kulcsszó előfordulásának számát osztjuk a webhely összes szavának számával, majd ennek összegét szorozzuk százzal. Ha például a weboldalon a kulcsszavunk 10 alkalommal fordul elő, az oldalon található szavak száma pedig 400, akkor

10/400 = 0,025×100 = 2,5 %.

A szakértők szerint a Google algoritmus számára az optimális az 1-3 % közötti sűrűség, tehát ez a példa webhely jó paraméterekkel rendelkezik.

Persze ez is csak akkor igaz, ha az oldal szavainak számát jól adtuk össze, hiszen vannak olyan tényezők, amikben nem lehetünk biztosak. Hogy mire gondolok? A kereső szempontrendszere titkos, így nem tudjuk, vajon mi az, amit vizsgál.

Buktatók a kulcsszó sűrűség kiszámításánál

Azt, hogy mennyi szó van egy weboldalon, könnyű ellenőrizni. De vajon a Google mit számol bele? Beleszámolja-e a honlap láblécet is? A honlap minden oldalát vagy csak a főoldalt figyeli? Értékeli a tartalmat is ebben az aspektusban vagy itt annak nincs jelentősége?

Ezért teljes bizonyossággal nem állítható, hogy az 1-3 %-os keresőszó sűrűség a tökéletes, előfordulhat akár 2-8 %, de volt példa más sikeres arányszámokra is már.

Egy biztos: ha a kulcsszókutatás segítségével megtaláltuk a megfelelő és releváns kulcsszavakat, akkor annak ragozott és kiegészített változatait is használjuk bátran. Ugyanígy a szinonimák, a hasonló jelentésű szavak, kifejezések is éppúgy sikeresek lesznek, mivel a kereső felismeri azokat és beszámítja a kulcsszó sűrűségbe.

Arra viszont a saját, jól felfogott érdekünkben kell figyelni, hogy ne bár a kulcsszóról kell szólnia a szövegnek, az ne a kulcsszavak összedobált halmaza legyen! Mivel elsősorban a felhasználóknak írjuk a szöveget, ezért arra kell törekedni, hogy számukra érdekes, releváns és információt adó legyen. Ha ez nem így van, rosszabb CTR-el és nagy visszafordulási aránnyal számolhatunk.

a kulcsszó sűrűség kiszámítása

Kulcsszó sűrűség: mi miatt fordulnak vissza a látogatók?

Sok webhelytulajdonos elfelejtkezik arról, hogy nem a keresőnek írunk elsődlegesen, hanem az olvasóknak. Hiszen a kereső azt is figyeli, mi a weboldalon járó felhasználók reakciója és ez alapján értékeli azt.

A túl nagy arányú kulcsszó sűrűség pedig visszariaszthatja a látogatókat, akik akár el sem olvassák a bejegyzést, vagy a honlapon kevesebbet böngésznek, ha zavarja őket a folyamatos ismétlődés.

Ennek az a következménye, hogy rövidebb időt töltenek ott, hamar visszafordulnak, a webhely megítélése romlik. Ha ennek még valahol, például a közösségi médiában szót is adnak, az mérhetetlen károkat okozhat, többek között a honlap helyezését illetően is.

Arra is ügyelni kell, hogy ne tűzdeljük tele idegen szavakkal és kötőszavakkal a szöveget, viszont a kulcsszókutatásnál térjünk ki a kulcsszavak szinonimáira is, és használjuk ezeket.

A kulcsszó sűrűség vizsgálata szoftverekkel

Ha a fenti képletet szeretnénk használni, akkor hosszú munkára számíthatunk, ami csak viszonylagos eredményt hoz. Ma már több szoftver is segíti a kulcsszó sűrűség vizsgálatát, akár a saját, akár a külső linképítésben érintett oldalakról van szó, sőt, a konkurencia oldalain is tudjuk ellenőrizni.

Ilyen a seotools eszköze vagy a Rank Tracker, de a saját WordPress honlapunkon a Yoast SEO bővítményt is telepíthetjük. Ezek a szoftverek pillanatok alatt juttatnak bennünket adatokhoz, de még így is előfordulhatnak tévedések a keresőszó sűrűséget illetően, amik a szoftverek angol nyelvterületről való eredetéből fakadnak.

A tökéletes megoldás az lehet, ha időt és fáradtságot spórolva magunknak felkérünk erre a nem túl izgalmas feladatra egy SEO szakembert.

Legutóbbi bejegyzések

Legnépszerűbb bejegyzések