Mi fán terem a CTR?
A keresőoptimalizált oldalak sikerességének mutatója a CTR, azaz angolul: Click-Through Rate. Magyar megfelelője az „átkattintási arány”, ami azt mutatja, mennyien kattintottak az oldalunkra, és böngészték az ott található tartalmakat.
Tehát a CTR egy olyan mutató, ami összesíti, hogy azok közül a felhasználók közül, akik látták az oldalunkat, hirdetésünket, bejegyzéseinket, hányan, milyen százalékban kattintottak a linkre, azaz hány embernek sikerült felkelteni az érdeklődését.
Az a három terület, ahol a leggyakoribb a CTR mérése a következő:
· Bejegyzések a közösségi oldalakon és a keresőben (Google);
· PPC kampányok és bannerek;
· Levélmegnyitások száma az e-mail marketing kapcsán.
Az átkattintási arány kiszámítása
Az átkattintási arány kiszámítása nagyon egyszerű: a kampányra, e-mailre érkező kattintások számát el kell osztani a megjelenések számával és megszorozni százzal.
KATTINTÁSOK SZÁMA
CTR = _______________________________ x 100
MEGJELENÉSEK SZÁMA
Hogy mi szükséges ahhoz, hogy a CTR százalékos arány magas legyen? Jól célzott szöveg, figyelemfelkeltő kép, eltalált célcsoport. De legfőképp a jól kiválasztott kulcsszavak, hiszen ez mind összefügg egymással a keresőoptimalizáláson belül.
Ha ezek az elvárások teljesülnek, akkor egészen biztos, hogy a látogatók relevánsnak és értékesnek találják a kampányunkat vagy hirdetésünket, ez pedig megjelenik a kattintások százalékos arányában is.
Hol ellenőrizhető a CTR mutató?
A CTR mutatót érdemes ellenőrizni időről-időre. Ehhez a Google kínál segítséget a Search Console alkalmazásával, amivel az egész weboldal vagy az egyes bejegyzések átkattintási arányát is megvizsgálhatjuk.
Oldalunk, kampányaink vagy bejegyzéseink teljesítményét akár hónapokra visszamenőleg is ellenőrizhetjük.
Milyen tényezők befolyásolhatják az átkattintási arányt?
Több olyan tényező is van, ami a CTR-t befolyásolhatja. Mindjárt az első: a Google organikus találatai között leginkább a helyezésünk befolyásolhatja a kattintási arányt.
Ha bejegyzéseinkre koncentrálunk, akkor a bejegyzéscím és a meta leírás azok, amikkel nagyobb százalékban rávehetjük a látogatókat a kattintásra. De ez igaz a honlapunk nevére is, hiszen ha eléggé figyelemfelkeltő és ígéretes, akkor nyert ügyünk van. Ugyanígy a jó URL és a jó tartalommarketing is befolyásoló tényező lehet, mégpedig pozitív irányba.
E-mail marketing esetében a tárgymező jelentősége rendkívüli, azt is mondhatnám, hogy itt dől el sok esetben, hogy megnyitja-e a feliratkozott személy az e-mailt vagy sem. Na és az is sokat nyom a latban, hogy az érkező e-mail Gipsz Jakabtól érkezett-e vagy a céges levelezési címről.
A relevancia a keresőoptimalizálás területein messze az egyik legfontosabb szempont, akár az olvasókra, látogatókra, akár a Google keresőrobotokra gondolunk. Arról nem is beszélve, hogy a Google és Facebook is szélesebb felhasználói körben jeleníti meg a jobban teljesítő hirdetéseket.
Végül érdemes figyelembe venni azt is, milyen eszközt használ a célközönségünk: a mobiltelefonos keresések esetében ugyanis magasabb a CTR mutató.
Buktatók a CTR esetében
Megesik, hogy bár a CTR magas, mégis sokan visszafordulnak az oldalról. Ez abban az esetben fordulhat elő, ha a látogatók nem azt kapták, amire számítottak. Ha nem a megfelelő kulcsszavakra célzunk vagy a horgonyszöveg nem oda viszi a rákattintó olvasót, mint amit ígér, akkor bizony a csalódott felhasználók hamar otthagyják az oldalt.
Fontos a célközönség megtalálása, a célzott üzenetek. Az emberek bizalmatlanok és sajnos ezt megerősíti a rengeteg levélszemét, ami elönti időnként az e-mail fiókot, akár akarjuk, akár nem. Ezért nagyon fontos a hitelesség, a bizalom és a személyes vagy céges márka építése.
A CTR mérése, a keresőoptimalizálás aprólékos és hosszadalmas folyamat. Amennyiben erre van szükség a weboldalon, kérje egy SEO szakember segítségét!